Bil: värm din bil i förväg och tina upp dina rutor med en kupévärmare
Värm din bil i förväg och tina upp dina rutor med en kupévärmare
Den svenska vintern, vem känner inte till den? Om den kommer plötsligt, är vi aldrig riktigt förberedda för den. Hala vägar, stillastående tåg och ljudet av folk som skrapar sina bilrutor på morgnarna. Att skrapa och/eller tina upp bilrutorna är något av det jobbigaste med vintern. Men det kan höra till det förflutna med hjälp av lite innovation. Vi erbjuder en bra lösning för alla som hatar vintervädret; en universell kupévärmare!
Vad är en kupévärmare?
En kupévärmare är, som namnet kanske redan avslöjar: en värmare för bilens kupé. Med en kupévärmare kan du värma bilen i förväg och tina upp rutorna, så att du kan åka iväg på en gång, även om det har fryst på. Du kan ansluta en kupévärmare till 230V. Du förbrukar alltså inget bränsle och det kommer inte att tömma ditt bilbatteri. En annan fördel är att du inte behöver gå upp extra tidigt på morgonen. Du kopplar in kontakten och kupévärmaren gör resten. De flesta lyxiga kupévärmare har även en timerfunktion eller en fjärrkontroll.
Du kan se på det som en extra lyxig detalj och komfort som du kan förvänta dig från en BMW, Audi eller Mercedes. Dessa bilar är ofta redan utrustade med en kupévärmare som standard. Du kan unna dig själv extra lyx med en universell kupévärmare. Oavsett om det gäller en tidlös Golf eller en klassisk Trabant.
Att installera och använda en kupévärmare
En kupévärmare kan vara redo för användning inom en minut. Det är nämligen plug-and-play enheter. Sätt värmaren någonstans i bilen, plugga in den och den kommer starta. Den enda nackdelen är att du behöver en separat förlängningskabel.
För att ansluta kupévärmaren till förlängningskabeln måste du dra kabeln genom rutan eller dörren (om det finns utrymme för det). En bättre lösning är att uppgradera din bil med en anslutningssats. Med en sådan uppsättning kan du utrusta din bil med ett uttag för t ex kupévärmare.
Principen är enkel; du döljer uttaget i närheten av din kupévärmare, anslutningskabeln kan du dölja under bilklädseln. Sedan drar du anslutningskabeln genom ett hål i bilen, t ex under stötfångaren. Med den medföljande nätkabeln ser du till att anslutningskabeln och därmed också kupévärmaren får ström. Och när du ändå håller på, är det smart att även dölja kupévärmaren. Du kan enkelt dölja den på sidan av mittkonsolen. Ofta kan du ta loss mattan från mittkonsolen på framsidan för att på så sätt kunna dölja kabeln.
12V värmefläktar
En kupévärmare kan orsaka förvirring ibland. Det är lätt att jämföra den med en värmefläkt. Dessa värmefläktar ansluter du till 12V uttaget och de använder bilens ström. Om motorn inte är igång, kommer ditt bilbatteri vara tomt på nolltid. Om motorn är igång, förbrukar den extra bränsle.
Det är en bra och kostnadseffektiv lösning för att värma bilen medan du skrapar rutorna, men att jämföra den med en kupévärmare går inte riktigt.
Motorvärmare
Inte bara människor och djur lider av det kalla vädret, bilen lider också. Vätskor som olja och kylvätska blir tjockare och motorn har mer problem att komma igång. Med en motorvärmare förbereder du motorn för avfärd och du njuter av den direkta värmen i bilen.
Värmen i bilen kommer från motorn, från kylvätskan. Med en motorvärmare kan du värma upp denna vätska i förväg. Du ansluter den till kylvätskesystemet. Placera den mellan kylvätskas rör. Då kommer den värma upp kylvätskan och cirkulera den genom motorn. Oljan värms också upp och varmluft kommer omedelbart att komma ur fläktgallerna.
Precis som med en kupévärmare, ansluter du den till 230V. Motorvärmaren använder inget bränsle eller batterikapacitet. Motorvärmaren har även en termostat som du kan låta regleras automatiskt. Perfekt för oförutsägbara svenska vintrar!