Conrad har ompositionerat sig som en inköpsplattform. I dag erbjuder vi som helhetsleverantör alla delar för framgångsrik sourcing av tekniska behov. Denna positionering återspeglas nu tydligt i vår nydesignade varumärkesidentitet. Här hittar du allt du behöver veta om vår omprofilering.

Vårt varumärke har förändrats: Redo för nästa århundrade

I 100 år har vi hjälpt våra kunder att skriva sina framgångshistorier genom att förse dem med de bästa komponenterna och tekniska produkterna som finns tillgängliga. För att det ska förbli så även under de kommande 100 åren har Conrad idag mycket mer att erbjuda än bara tekniska produkter. På vår väg mot att bli den ledande inköpsplattformen för tekniska behov gör vi det möjligt för kunder över hela Europa att få exakt det som gör deras projekt eller verksamhet framgångsrik: Ett högkvalitativt sortiment med hundratusentals produkter, kundorienterade lösningar och tjänster samt personlig expertrådgivning.

Detta är komponenterna för framgångsrika inköp och det är precis vad som uttrycks i vår nya slogan "All parts of success" som är kärnbudskapet i vår varumärkesberättelse. Tillsammans med den nya varumärkesdesignen resulterar detta i en enhetlig och distinkt företagsidentitet.

FAQ

Varför en ny design?

Conrad har sedan några år tillbaka omvandlat sig från en teknikbutik för B2C-kunder till en inköpsplattform för tekniska behov med fokus på B2B-kunder. Denna nya positionering är synlig och påtaglig i den nya varumärkesidentiteten.

Vad kommer att förändras?

Den nya varumärkesdesignen bygger på företagets anpassningsförmåga och utgör ett designsystem som utvecklats enligt principen "digitalt först" och som flexibelt kan anpassas till alla användningsändamål. Conrads blå färg har ändrats för att till fullo dra nytta av sina styrkor inom digitala medier. Detta kompletteras av en mörkblå färg som står för tillförlitlighet och professionalism och som tillsammans med den fräschare gula färgen bildar en varumärkesdefinierande färgtriangel. Ett typsnitt som utformats speciellt för Conrad med en tydlig, modern karaktär ökar läsbarheten i alla storlekar och tillämpningar, särskilt i små digitala format. Bilderna får ett högkvalitativt och autentiskt utseende genom att fokusera på det väsentliga. Varumärkesnärvaron avrundas med en ny slogan, "All parts of success" som den kommunikativa bäraren av vår varumärkeshistoria.

Det som förblir oförändrat

Conrad blue och Conrad yellow är fortfarande viktiga grundfärger som definierar looken. Logotypen förblir också oförändrad som ett visuellt ankare för maximal igenkänning. Den används dock numera endast i monokromt blått eller vitt.

När kommer ändringarna börja?

Conrad kommer att presentera sig i ett enhetligt, omisskännligt utseende i alla medier från och med januari 2023. Den 14 november 2022 presenterades omprofileringen för första gången i samband med den nya utställningsmontern på Electronica i München. Den huvudsakliga övergången av nyckelmedier som webbshop, nyhetsbrev, sociala medier och tryckta publikationer kommer att ske från och med den 9 januari 2023, följt av gradvisa förändringar i andra medier och applikationer.

Vad innebär det nya påståendet "All parts of success"?

Det nya påståendet uttrycker att vi på ett avgörande sätt bidrar till våra kunders ekonomiska framgång med alla delar av vår tjänsteportfölj.
Framgångsfaktorerna är ett produktsortiment som växer dagligen, kundorienterade lösningar (t.ex. eProcurement) och tjänster samt den personliga faktorn genom personlig rådgivning och stöd från Key Account Management och Customer Care-grupperna.

Varför Conrad erbjuder alla delar för framgång

Vi har optimerat vårt erbjudande för att möta de moderna utmaningarna när det gäller inköp av tekniska behov. Vi erbjuder skräddarsydda eProcurementlösningar för att förenkla komplexa inköpsprocesser och hjälpa företag av alla storlekar och inom alla sektorer att spara tid och pengar. Dessutom kan tillverkare och distributörer snabbt och enkelt nå nya målgrupper och marknader genom vår marknadsplats. Privatkunder drar också nytta av professionella produkterbjudanden och tjänster. Som en attraktiv partner erbjuder vi alla delar för större ekonomisk framgång. .

Vad varumärket Conrad kommer att stå för i framtiden

Conrad reagerar alltid på den tekniska utvecklingen och behoven som finns i samhället. Vi är resursstarka och hittar alltid rätt lösning för våra kunder. Vi tänker entreprenöriellt och gör inköp av tekniska behov ännu mer fördelaktiga för våra företagskunder. Vi agerar proaktivt och erbjuder alltid alternativ eller förbättringar. Vi agerar försiktigt och som familjeföretag står vi för kvalitet, tillförlitlighet, långsiktiga partnerskap samt hållbar och varsam användning av resurser.