Köpvillkor

Conrad Elektronik Norden AB - Köpvillkor per april 2018 
 

§ 1. Allmänt

Conrad Elektronik Norden AB:s (Conrad) allmänna köpvillkor gäller från och med ovan angivet datum och ersätter alla tidigare av Conrad publicerade köpvillkor. Dessa allmänna köpvillkor gäller för dig som konsument och företag/näringsidkare som handlar hos Conrad, om annat inte särskilt avtalats skriftligt mellan kunden och Conrad. 

Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen. Conrad tillämpar de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen (DHL) och Konsumentköplagen finns att läsa på Konsumentverkets webbplats

Som konsument har du möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat i Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se. Du kan även använda EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning. Denna portal ska primärt användas av kunder bosatta utanför i Sverige. Länk till portalen http://ec.europa.eu/consumers/odr/ 

Med undantag för vad som anges i dessa köpvillkor är Köplagen tillämplig vid försäljning till företag/näringsidkare. 

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). 

Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se 
Box 174 
101 23 Stockholm 
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/ 
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr 

§ 2. Produktinformation och manualer

Produkterna som finns på Conrads webbsida utgör Conrads ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller pris som är angivna på Conrads webbsida och i andra publikationer har informationen på webbsidan företräde.

På respektive produkts produktsida finns generell information om produkten så som egenskaper och funktioner. Här finns även de manualer och datablad vi har tillgängliga för respektive produkt. Tyvärr är vissa av våra manualer på annat språk än svenska. Majoriteten av våra produkter har engelska manualer. På produktsidan under ”Dokumentation” kan du se vilka språk manualen för respektive produkt finns tillgänglig på. Conrad hänvisar till respektive tillverkare för mer information kring produkterna.
 

§ 3. Beställning

Genom att genomföra ett köp hos Conrad accepterar du våra Allmänna Köpvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet. Du godkänner även behandling av dina personuppgifter enligt nedan.

När du handlar på Conrad måste du som köparen vara myndig eller inneha målsmans tillstånd. Barn under 18 år kan som huvudregel inte ingå avtal, och därmed är avtal med personer under 18 år ogiltiga. Det finns dock ett undantag enligt föräldrabalken att om ett barn mellan 16 och 18 år själv har förvärvat pengar då även har rätt att spendera dessa. Vidare görs undantag för barn under 18 år som har eget hushåll, vilka har rätt att sluta sedvanliga avtal för att upprätthålla den dagliga hushållningen. 

Ett avtal om köp ingås när du som kund lägger en beställning på vår hemsida dvs. när köpprocessen är slutförd och när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. Efter beställningen kommer du att få ett beställningskvitto via e-mail med rubriken ”Tack för din beställning”.  I detta e-mail finns även en länk till våra köpvillkor. Våra köpvillkor kommer du även att få i fysisk form på baksidan av fakturan/följesedeln som följer med i paketet. När din beställning är behandlad och paketet är på väg skickas ett e-mail med orderbekräftelse. Detta mail innehåller leveransinformation och kolli-id så att du kan spåra försändelsen. 
De beställda produkterna förblir Conrads egendom till dess att de till fullo är betalade. Till dess äganderätten övergått till kunden, förbinder sig kunden att vårda produkterna och att inte utan Conrads skriftliga medgivande vidta ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.

 

§ 4. Priser och frakt

Priserna hos Conrad anges i SEK och inkluderar moms (25 %). Eventuella fraktkostnader och fakturaavgift tillkommer. Den totala kostnaden för detta beror på vilket frakt-/betalsätt som väljs.

Conrad levererar endast inom Sverige. Leveranstiden avgörs av det fraktalternativ som väljs samt beroende på var paketet geografiskt skickas till inom Sverige. Conrad erbjuder följande fraktalternativ och leveranstider:

 

Fraktalternativ

Leveranstid

UPS Standard

3 - 5 vardagar (till din dörr)

UPS Saver Express

48 - 72 timmar (till din dörr)

PostNord MyPack Collect

3 - 5 vardagar (till ditt postombud)

PostNord Parcel

3 - 5 arbetsdagar (till din dörr)

 

  •  Snabbleverans till dörren inom Sverige (UPS Standard)

Beställningar gjorda arbetsdagar före klockan 10:00 levereras inom 3-5 arbetsdagar till nästan alla adresser i hela landet.  Fullständiga villkor för UPS. UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, arbetsdagar. Om ingen är på plats vid första leveransförsöket, lämnar UPS-chauffören en UPS InfoNotice. 

På UPS InfoNotice-meddelandet hittar du ett unikt referensnummer. Detta referensnummer kan du använda för att boka in en leverans då du kan ta emot ditt paket. Valet görs på www.ups.se genom att fylla i referensnumret i vänsterspaltens sökruta. Du har följande alternativ:

  • Leverera till en annan adress
  • Ange annan leveransadress för paketet. 
  • Ändra leveransdag: Ange nytt datum då du kan finnas på plats för att ta emot paketet. 
  • Returnera paketet till avsändaren: UPS kommer att returnera ditt paket till oss.

I UPS-tjänsten ingår det att chaufförens försöker leverera ditt paket vid tre tillfällen. Om UPS misslyckas med alla tre leveransförsök kommer paketet lämnas på närmsta UPS-kontor, där det finns i 5 arbetsdagar innan det går i retur till Conrad.
 

  • Standardleverans inom Sverige (PostNord MyPack Collect) 

Posten levererar alla paket upp till 20 kg till närmaste utlämningsställe. Posten skickar en avisering hem till brevlådan eller via SMS om var och när paketet kan hämtas. Om du får din post med lantbrevbärare skickas paketet direkt hem till dig utan extra kostnad. Vill du istället hämta paketet på närmaste utlämningsställe, går det också bra. Mer information får du på Postens hemsida: www.posten.se. Leverans sker mellan 3 - 5 arbetsdagar.
 

  • Expressleverans till dörren (UPS Saver Express)

Beställningar gjorda vardagar före klockan 10:00 levereras inom 48-72 timmar (vardagar) före dagens slut, till nästan alla adresser i hela landet. Fullständiga villkor för UPS 

UPS levererar paketet till vald adress mellan klockan 08-17, vardagar. Om ingen är på plats vid första leveransförsöket, lämnar UPS-chauffören en UPS InfoNotice. 

På UPS InfoNotice-meddelandet hittar du ett unikt referensnummer. Detta referensnummer kan du använda för att boka in en leverans då du kan ta emot ditt paket. Valet görs på www.ups.se genom att fylla i referensnumret i vänsterspaltens sökruta. Du har följande alternativ:

  • Leverera till en annan adress
  • Ange annan leveransadress för paketet. 
  • Ändra leveransdag: Ange nytt datum då du kan finnas på plats för att ta emot paketet. 
  • Returnera paketet till avsändaren: UPS kommer att returnera ditt paket till oss.

I UPS-tjänsten ingår det att chaufförens försöker leverera ditt paket vid tre tillfällen. Om UPS misslyckas med alla tre leveransförsök kommer paketet lämnas på närmsta UPS-kontor, där det finns i 5 arbetsdagar innan det går i retur till Conrad.
 

  • PostNord Parcel inom Sverige 

Detta leveranssätt är endast tillgängligt för företag/näringsidkare. Posten levererar alla paket upp till 35 kg till leveransadressen. Levereras sker till mottagaren före kl.16:00 helgfri måndag – fredag. Produkter som väger över 35 kg delas upp i flera paket eller skickas med speditör. Leverans sker inom 3 - 5 arbetsdagar.
 

Fraktkostnader:

Ordervärde

UPS Standard

PostNord MyPack Collect

UPS Saver Express

PostNord Parcel

0 - 599 kr

69 kr

69 kr

199 kr

120 kr

Över 599 kr

Fri frakt

Fri frakt

199 kr

120 kr


Fraktavgifterna avser leveranser inom Sverige. Fri frakt gäller endast Snabbleverans eller Standardleverans.

Outlösta paket debiteras en avgift på 249 kr (inkl. moms) för att täcka Conrad:s kostnader för frakt och administration. Om varan inte kan levereras inom avtalad tid kommer du att informeras om en ny leveranstidpunkt via e-mail. Om leveranstiden är av väsentlig betydelse har du rätt att häva ditt köp. 

 

§ 5. Betalningsvillkor

Som kund är du medveten om och accepterar att ett köp hos Conrad innebär betalningsansvar.
 

Betalningsalternativ:

Klarna faktura delbetalning/konto

Som kund kan du via Klarna välja betalning mot faktura eller delbetalning/konto. I dessa fall är det Klarna AB som ansvarar för kreditbedömning, avisering och mottagande av betalning. Observera att att en fordran i dessa fall kommer att överlåtas till Klarna AB. Vid försenad betalning utgår avgift för betalningspåminnelse samt dröjsmålsränta enligt Klarna AB:s villkor. Vid betalning via Klarna vänligen se  www.conrad.se/klarna för fullständiga villkor. Om du har frågor om en betalning som är gjord via Klarna så besvaras dessa enklast av Klarna Kundservice.
 

Kortbetalning

Betalning kan göras med kontokort utfärdat i Sverige. Du kan betala med Visa, Mastercard, American Express eller Diners Club. Om du väljer att betala med konto-/kreditkort behöver vi dina kortuppgifter. Beloppet reserveras vid köp och dras när paketet skickas. Observera att vi inte sparar kortsinformationen utan vid nästa beställning måste kortuppgifterna uppges igen. Namnet på betalkortet och faktureringsadressen måste vara samma. Kortbetalning sker via SixPay vilka är PCI DSS certifierade. För egen säkerhet, maila inte dina kortuppgifter om du beställer via e-mail. Vill du betala med kort, beställ online.
 

Direktbetalning

Pengarna dras direkt från din internetbank genom att du loggar in där och godkänner betalningen. Du kan betala via Nordea, Handelsbanken eller SEB. Betalningen sker enkelt och säkert med PayEx.  
 

Faktura

Conrad kommer att göra en kreditupplysning för godkännande. Vi tar en administrativ avgift på 25 kr för detta. Betalningsfristen är 30 dagar netto om inget att är överreskommet. Dröjsmålsränta enligt räntelagen (SFS 1975:635) tas ut vid försenad betalning.

Förskottsbetalning

Förskottsbetalning kan göras till följande konto:

Bankens namn: SEB
Bankgiro: 155-8469
IBAN: SE2650000000051171009259
SWIFT/BIC: ESSESESSXXX
VAT nr: SE556678462401

Ange ditt ordernummer som meddelande.

Betalkostnader/-avgifter:

Typ av betalning

Avgift

Betalkort

Ingen avgift

Direktbetalnin

Ingen avgift

Faktura

25 kr

 

§ 6. Ångerrätt

Ångerrätten gäller inte företag/näringsidkare.

Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen (DHL). Ångerfristen startar den dag du tar emot varan. Du behöva inte ange orsak men en förutsättning är att produkten är oanvänd och oskadad. Om produkten har använts mer än skäligt för att kontrollera funktionalitet, kommer avdrag för värdeminskning att göras (om varan kan betraktas som begagnad). Avdraget dras ifrån beloppet som återbetalas. Varan ska återsändas till oss inom 14 dagar från det att du har åberopat ångerrätten.

För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig att följa nedanstående punkter när du ångrar ett köp:
 

  • Kontakta oss inom 14 dagar via vårt kontaktformulär eller på [email protected]).
  • Lägg tillbaka produkten i originalförpackningen, inkl. tillbehör som t ex kabel, bruksanvisning, batterier och fjärrkontroll.
  • Vi rekommenderar att du fyller i retursedeln – laddas ner här – och lägger den i paketet. En ifylld retursedel förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Vi rekommenderar att du skickar paketet till nedanstående returadress. När du utnyttjar ångerrätten står du för returkostnaden. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen.
     

När vi har mottagit varan i retur gör vi en återbetalning inom 14 dagar. Vi betalar tillbaka det belopp som du har betalt (med eventuellt avdrag för värdeminskning) vi betalar även tillbaka fraktkostnaden.  Returkostnaden får kunden betala själv. Observera att när din retur anländer hos Östervärns Express har vi ännu inte tagit emot din retur. Detta är bara ett uppsamlingslager. Det är först när din retur anländer till vårt Centrallager i Wernberg som vi börjar behandla din retur. Återbetalningen sker med samma betalningssätt som vid köptillfället. Om vi av en eller annan anledning inte kan återbetala med samma metod som användes för den ursprungliga betalningen kommer vi kontakta dig för godkännande av det tilltänkta sättet för återbetalning.

Rekommenderad returadress:

Conrad Elektronik Norden AB
c/o - Östervärns Express - TF Freight AB 
Stenyxegatan 34
213 76 Malmö

OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.

Undantag från ångerrätten:

  • Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara där förseglingen har brutits. 
  • Ångerrätten gäller inte företag/näringsidkare.

 

Konsumentverkets ångerblankett

Denna ångerblankett kan användas när du som konsumenten vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Som konsumenten har du även möjlighet att ångra dig på annat sätt än med blanketten men du rekommenderas alltid att spara underlag som visar att du ångrat dig. 
Om du önskar använda denna blankett ska den mailas/skickas till oss, inte till Konsumentverket. 

 

Ändring och avbeställning


Ändring av beställning
Om du behöver ändra något i din beställning kan du göra detta kostnadsfritt fram till dess att paketet expedieras hos Conrad, dvs. fram till dess att du får en orderbekräftelse på mail. Kontakta vår kundservice så fort som möjligt på [email protected] då din order börjar behandlas rätt omgående.  När din order har expedierats kan vi inte göra några ändringar.

Avbeställning
Behöver du göra en avbeställning kan du göra detta utan avgift fram till dess att paketet har lämnat vårt lager dvs. fram till dess att du får en orderbekräftelse på mail. Kontakta vår kundservice så fort som möjligt på [email protected] då din order börjar behandlas rätt omgående. Om din beställning har hunnit expedieras hänvisar vi till ångerätten som du som konsument alltid har och som är 14 dagar.

 

§ 7. Transportskador

Det är viktigt att du kontrollerar att ditt paket är oskadat när du tar emot det. Om paket skulle vara skadat, be ombudet att göra en notering om skadan vid utlämning eller säg att du inte vill ta emot paketet pga. skadan. Eventuell transportskada ska anmälas omgående till Conrad. Anmäla händelsen till vår kundservice via vårt kontaktformulär eller maila till [email protected]. Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du så snart som möjligt till Conrad. Skadan bör anmälas inom rimlig tid som senast är två månader från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Underlåtelse att följa dessa riktlinjer kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av Conrad.

För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du returnerar en transportskada:

  • Anmäla händelsen till vår kundservice via vårt kontaktformulär eller maila till [email protected].
  • Fyll i retursedel – laddas ner här – och lägg den i paketet. En ifylld retursedel förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • Återlämna paketet så snart som möjligt till ett postombud eller åkeri. Tänk på att skicka med fakturan och/eller fraktsedel i paketet.
  • Vid transportskador står vi för kostnaden för returfrakten. För en snabb och kostnadsfri retur kan du kontakta vår kundservice så skickar de en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet. I annat fall skickar du returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. Maila oss även en kopia av kvittot så att vi kan återbetala dig för frakten. Beloppet överförs till önskat konto. Vi rekommenderar att du skickar paketet till nedanstående returadress:

Rekommenderad returadress

Conrad Elektronik Norden AB
c/o - Östervärns Express - TF Freight AB
Stenyxegatan 34
213 76 Malmö

OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.
 

§ 8. Garanti och reklamation

Företag/näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden. 

Garanti

Conrad lämnar 24 månaders garanti på alla produkter utom förbrukningsprodukter, som till exempel batterier. Spara fakturan då den måste bifogas vid garantiärende, annars gäller inte garantin. Vi betalar inte resekostnader eller kostnader för reparationer gjorda i en annan verkstad eller av ett serviceföretag, om detta inte först har godkänts av vår kundservice. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än två år. För batterier lämnas sex månaders garanti. Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. 
 

Reklamation

Som kund har du alltid rätt att reklamera ett fel till oss. Din lagliga rätt att reklamera gäller i tre år från inköpsdatum. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden. Fel på produkten, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid. Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det hen som måste bevisa att felet inte är ursprungligt under de första sex månaderna. Sex månader efter köp är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet var ursprungligt. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på Konsumentverkets hemsida.
 

För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du reklamerar ett köp:

  • Fyll i retursedeln – laddas ner här – och lägg den i paketet. En ifylld retursedel förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
  • I garantiärenden, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. För en snabb och kostnadsfri retur kan du kontakta vår kundservice så skickar de en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet. I annat fall skickar du returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. Maila oss även en kopia av kvittot så att vi kan återbetala dig för frakten. Beloppet överförs till önskat konto. Vi rekommenderar att du skickar paketet till nedanstående returadress.


Rekommenderad returadress

Conrad Elektronik Norden AB
c/o - Östervärns Express - TF Freight AB 
Stenyxegatan 34
213 76 Malmö

OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller rekommenderat.

Eventuell tvist löses av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). 

Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se 
Box 174 
101 23 Stockholm 
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/ 
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr 

 

§ 9. Returfrakt

I garantiärenden, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. För en snabb och kostnadsfri retur kan du kontakta vår kundservice så skickar de en returfraktsedel till dig som du kan fästa på paketet. I annat fall skickar du returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. Maila oss även en kopia av kvittot så att vi kan återbetala dig för frakten. Beloppet överförs till önskat konto. Om du ångrar ditt köp återbetalar vi det belopp som du har betalat, inkl. fraktkostnad. Returkostanden får du dock betala själv.
 

§ 10. Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. 

 

§ 11. Ansvar för fel och ansvarsbegränsning

Om det skulle föreligga fel som Conrad ansvarar för åtar sig Conrad att, efter eget val, avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetalning av köpeskillingen. Conrad har rätt att hänvisa kunden till respektive tillverkare eller till serviceverkstad som tillverkaren hänvisar till för att få felet åtgärdat.
 
Conrads ansvar omfattar inte:

  • Fel som är orsakade av att kunden använt produkten med en annan utrustning eller med andra tillbehör som påverkat dess funktion.
  • Fel som är orsakade av att kunden gjort ändringar eller ingrepp i produkten som inte skett i enlighet med Conrads instruktioner.
  • Fel som är orsakade av att kunden har använt produkten på ett annat sätt än som framgått av användardokumentationen eller genom försummelse av kunden, dennes personal eller tredje man eller genom andra omständigheter utom Conrads kontroll.
  • Normalt driftsunderhåll såsom justering, normal förslitning eller behov av förbrukningstillbehör.

 Conrads ansvar omfattar endast direkta förluster. Vårt ansvar omfattar inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Conrad inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder Conrad inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. 

Conrad kan inte hållas ansvarig vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta nödvändig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker. 

Skulle Conrad vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är Conrad fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter.

Det totala ansvar som kan uppkomma för Conrad gentemot kund är begränsat till vad som anges ovan och kunden kan inte rikta andra anspråk mot Conrad. Ett sammanlagt beloppet är begränsat till motsvarande köpeskilling för den eller de produkter varpå skadeståndsskyldigheten grundar sig. 
 

§ 12. Installation av el-material

Information beträffande el-material. 

Utdrag ur Konsumentverkets författningssamling KOVFS 1983-1 som tillämpas sedan 1984-01-01. Installation av följande material skall utföras av behörig elinstallatör: elektrisk ledning, passdel till gruppcentral, apparat som strömbrytare och uttag, ljusarmatur och elradiator för fast anslutning. Gällande apparatuttag, lamphållare, lamputtag för sladdmontering, ljusregulator (dimmer) för sladdmontering, skarvuttag, sladdströmbrytare och stickpropp, får byte eller montering endast utföras av den som har tillräcklig kunskap om sådant arbete. 

OBS! Felaktigt utförd montering kan medföra brandfara samt livsfara.
 

§ 13. Kundkonto

Du ska hantera dina Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på Conrads webbsida på ett sådant sätt att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Om du ger dina inloggningsuppgifter till någon annan ger du den personen behörighet att lägga beställningar i ditt namn. Du blir därmed betalningsskyldig för dessa beställningar. Om du misstänker att någon obehörig person har tillgång till dina inloggningsuppgifter är det ditt ansvar att omedelbart meddela Conrad om detta och att byta lösenord.


§ 14. Personuppgifter

Genom att lägga en beställning/skapa ett konto samtycker du till att Conrad behandlar dina personuppgifter för de ändamål och på de villkor som framgår av Conrads integritetspolicy.

Genom att godkänna dessa Allmänna köpvillkor vid genomförande av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Conrad enligt nedan.

Vid registrering lagras dina personuppgifter i vårt datasystem för att vi ska kunna administrera ditt köp. Om du önskar betala med faktura behöver Conrad dina personuppgifter, dessa kommer då att samköras med, eller delas med myndigheter, betalningsförmedlare och kreditföretag för hantering av betalning och kreditupplysning. All information om dig behandlas enligt de krav som Dataskyddsförordningen/ GDPR (General Data Protection Regulation) ställer. Conrad är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du lämnar. På din begäran kan vi radera/ändra dina uppgifter om så önskas, kontakta i så fall vår kundservice. Informationen du lämnar om dig själv används för betalning och leverans. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part. Dina uppgifter sparas inte längre tid än vad som är tillåtet enligt GDPR. Vi kan komma att använda dina uppgifter i marknadsföringssyfte så som i våra nyhetsbrev. I varje mail finns en länk där du enkelt kan avregisterra dig från fler utskick. Beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden ej godkännes annulleras.


 § 15. Cookies

Den här webbsidan innehåller cookies för att möjliggöra handel och förbättra din kundupplevelse. En cookie är en liten textfil som sparas på din dator och innehåller information som gör det möjligt att följa ditt surfande. Du kan läsa mer i vår Cookiepolicy

 

§ 16. Immateriella rättigheter

Webbsidan och dess innehåll skyddas av immaterialrättsliga lagar. Vissa namn, beteckningar och logotyper är varumärken som tillhör säljaren eller annan part. Detta innebär att dessa inte får ändras, kopieras, reproduceras, upplåtas, överlåtas, licensieras eller kompletteras. Det är inte heller tillåtet att använda information, programvara eller dokumentation från webbplatsen utan skriftligt medgivande från Conrad eller innehavaren av den immateriella rättigheten. Utskrift eller annan kopiering av material är tillåtet för eget, privat, icke-kommersiellt bruk.


§ 17. Miljöansvar

Conrad är medlem i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektronik och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater som du köpt av Conrad hos kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en fullständig lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen besök www.el-kretsen.se.
 

§ 18. Förändring av försäljningsvillkor

Conrad förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.


§ 19. Övrigt

Vi är certifierade av Trygg E-handel som innehåller en rad bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg.

 

§ 20. Skiljedom eller tvist

Konsument: Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). 

Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se 
Box 174 
101 23 Stockholm 
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/ 
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr 

Företag/näringsidkare: Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän. Om värdet som yrkas vid en tvist inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

 

§ 21. Avtalspartner

Ditt köpeavtal skrivs med:

Conrad Elektronik Norden AB
Skeppsgatan 19
211 11 Malmö
Organisationsnummer: 556678-4624
Mervärdesskattenummer: SE556678462401

 

§ 22. Kontakta oss

Som företag/näringsidkare kontakta vår säljavdelning: [email protected]

Som konsument kontakta vår kundservice: [email protected]