Conrad firar 100 år


"Med pionjäranda och passion på väg att bli den ledande europeiska B2B-sourcingplattformen: en framgångssaga med tradition."

© Conrad Electronic SE

 

"Det nya året är ett mycket speciellt år för oss: vi är stolta över att kunna se tillbaka på 100 år av Conrad. Tack vare vår pionjäranda, vår vilja till förändring och våra medarbetares passion att alltid ge det bästa för våra kunder, har vi vuxit under de senaste 100 åren och framför allt har vi ständigt återuppfunnit oss själva. Detta vill vi fira med våra medarbetare, affärspartners och kunder, som kan se fram emot många roliga evenemang i år.

Redan vår grundare Max Conrad myntade den vägledande princip som än idag gör Conrad till ett framgångsrikt företag: vi vill vara mer än en återförsäljare och skapa ett verkligt mervärde för våra kunder. Förändringstro och mod är en del av vårt DNA. Världen förändras ständigt och kundernas behov förändras också. Att reagera på detta i rätt tid och på ett målinriktat sätt är det som gör oss framgångsrika. Den nästan hopplösa perioden efter andra världskriget ledde till en av de största förändringarna: Familjen Conrad, som ursprungligen var baserad i Berlin, var tvungen att lämna sin hemstad och ge upp det företag som de framgångsrikt hade byggt upp där. Med nästan 5 000 sparade delar sökte man inte bara en privat, utan också en professionell nystart och lyckades framgångsrikt i Hirschau i Oberpfalz. 1970-talet markerade också ett viktigt steg i företagets historia, då expansionen och moderniseringen av postorderverksamheten hamnade i fokus.

Vårt fokus på B2B-verksamheten under de senaste åren återspeglar också Conrads mod att förändras: med vår omvandling till den ledande europeiska B2B-inköpsplattformen för teknisk utrustning gjorde vi en tydlig riktningsförändring. Vi fokuserade på nya målgrupper, avskaffade kataloger, övergav distributionskanaler och styrde trots allt företaget stadigt genom dessa enorma förändringar. Det var ett modigt och nödvändigt steg, som gjorde rättvisa åt våra kunders behov och lade grunden för en framgångsrik framtid. Vårt nya varumärke visar också detta: det symboliserar Conrad Electronic:s framtida inriktning: ett familjeföretag som förblir troget sina principer och går stärkt framåt.

Den drivande faktorn bakom vår framgångshistoria är alltid densamma: det är den mänskliga faktorn. Tusentals Conradians* från olika generationer, tog sig an utmaningarna i sin tid, förändrade Conrad och gjorde oss till det framgångsrika företag vi är idag. De är alla delar av framgången."

 

Your Ralf Bühler
CEO Conrad Electronic