bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgivare

Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.

Värt att veta om vinsch

Vinschar för motorfordon är praktiska hjälpmedel. Tågvajern kan dra last, till exempel för bärgning eller transport av föremål. De används både på byggmaskiner och på vanliga personbilar. Offroad används också vinschar för att på egen hand kunna befria fastkörda fordon i lera, snö eller grus.

  • Hur fungerar vinschar när det gäller yttre fordonsutrustning?

  • Vilka vinschar finns?

  • Tips för hantering av vinschar

  • Frågor och svar

Hur fungerar vinschar när det gäller yttre fordonsutrustning?

Vinsch med trulinda


Vinschar monteras på utsidan av fordonet. Vajern är upplindad på en vinsch, oftast i form av en trumma. Början av linan förankras tillsammans med veven på motorfordonet. I andra änden av linan kan laster läggas. Oftast används en karbinhake eller ett lyftband för att fästa föremål på vajern.

Observera: Kedjan är endast så stark som dess svagaste länk: När belastningen dras skall alla anslutningar kunna motstå dragvikten. Kopplingarna mellan vinschen och fordonet, mellan vajern och vinschen och mellan vajern och det föremål som ska dras ska kontrolleras. Se särskilt vid urvalet av tillbehör som tåglinor och karbinhakar, så att de är konstruerade för dragkraft. Kontrollera noggrant före varje användning att inga skador på komponenterna syns som kan leda till en rivning.

 

Det finns vinsch med rep eller utan integrerad lina:

  • För de flesta vinschar är linan fast ansluten till trumman och ingår i leveransen. Här är båda komponenterna från tillverkaren perfekt anpassade till varandra.

  • För modeller för yrkesmässig användning är vinschen ibland konstruerad för att spänna diverse Diverser av egna spindlar.


Skyddsangivelse: Det är viktigt att det finns en fast förbindelse mellan linan och vevtrumman även när vajern fästs i egen maskin, så att vajern inte kan lossna självständigt även om den körs helt. En felaktigt fastgjord lina skulle vara en sprucken lina och utgöra en betydande säkerhetsrisk.

Vilka vinschar finns?

Vinschar skiljer sig utöver sin längd och sin olika dragkraft framför allt vid montering på fordonet, vid drift och användning. För fastsättning på fordonet finns det olika varianter, som du bör väga beroende på användningsfrekvens:

  • För sporadiska insatser lämpar sig vinschar för upphängning i en befintlig dragkrok på fordonet eller för upphängning i en rundslinga.

  • Fastmontering av vinsch är mer påkostad: För detta behövs vanligtvis monteringsplattor eller enkla skruvar. Vid svetsmontering sker till och med ett oåterkalleligt ingrepp på motorfordonet. Därför är de fasta anslutningarna ofta robustare i was

Vinsch med motor

Vinsch använder olika drivanordningar. Vinschar med vev är de ursprungliga vinschar. Bekvämare varianter använder elektrisk energi från bilbatteriet, en bensinmotor eller drift av en batteridriven skruvdragare istället för svettrevande muskelkraft. Manövrering av vinschar sker manuellt med vevning, via kabelfjärrkontroll eller via trådlös fjärrkontroll.

Tips för hantering av vinschar

1.    Var noga med den maximala dragkraften hos linan! Den A

Eldriven byggvinsch

Uppgifter om draglast är alltid bara cirka siffror från tillverkaren och kan variera beroende på underlag, lutande läge och väderförhållanden. Nu slipper du manövrar där du inte är säker på att linan klarar det.  

2.    Vändrullar ökar dragkraften. En dubbel linföring leder genom uppdelning av dragkraften till en högre belastningsförmåga på vinschen.

3.    Dragriktningen bör alltid riktas mot vinschen. Vid ett lutande utdragning eller ur linan tar inte bara dragkraften av jämfört med den angivna maximala belastningen vid perfekt position. Det finns risk för betydande skador på vajern eller vinschen.

4.    Håll tillräckligt avstånd när vajern är under spänning. Rör inte det. Tänk dig inte under eller framför laster som hänger på spända rep. Axeln mellan vinschen och dragföremålet skall frigöras innan vinschen ansamlas.

5.    Vidta säkerhetsåtgärder om vajern går sönder. Ett obromsat rep kan orsaka enorma materiella skador och personskador.

6.    När du själv drar ut bilar bör du alltid söka ett verkligt stabilt ankare i terrängen, till exempel ett träd. Det blir inte tåglinan, utan istället en tåslinga eller en lyftsele med karbinhake runt fästpunkten. Först därefter ansluts säkerhetsvajer. Detta indirekta tillvägagångssätt förhindrar skador på hållplatsen och skonar på så sätt miljön.

Spärrhakbel

Vårt praktiska tips


För att förebygga eventuella rivande rep bör en tak eller liknande textil placeras nära vajern vid kraftig belastning av vinschar. Om linan dras med textilet skulle återfallseffekten minska. Följ alltid tillverkarens anvisningar för att förhindra olyckor.

Frågor och svar

Varför är dragkraften för en vinsch på ett stillastående fordon ofta mindre än dragkraften för samma vinsch på ett rullande fordon?

När det gäller fordon i rörelse är körriktningen och bärets riktning i samma riktning. Krafterna lyftar delvis upp varandra så att anslutningslina belastas mindre. Om den ursprungliga trögheten har övervunnits glider lasten bakom bogserbåten. Det finns alltså fysiska synergieffekter på rullande materiel som främjar maximal tillåten belastning av tåglinor. Men: Många vinschar är endast godkända för stationär användning. Se till att fordonet självt har ett fast stöd för stående fordon med vinschar, så att vinschen inte glider av sig själv och inte använder det önskade föremålet.

Söktips: Vinschar är något annat än bogserlina och lyftstänger för vägassistans med motorstopp. Dessa hittar du här!