bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgivare

Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.   

 

Värt att veta om fordonsreläer

  • Vad är ett fordonsrelä?

  • Funktioner för fordonsreläer

  • Vårt praktiska tips: Montering

  • Urvalskriterier för auto-relä

  • Vad bör man tänka på vid användning av fordonsreläer?

 

Vad är ett fordonsrelä?

Fordonselsystemet ska förse alla komponenter i ett fordon med spänning som tillhandahålls av motorfordonets batteri eller generator. Mellan strömkällan och den berörda förbrukaren finns elektriska eller elektroniska komponenter som till- eller frånkopplas den önskade komponenten

Detta sker antingen manuellt av användaren via en omkopplare, men kan också vara förbundet med förutbestämda villkor, t.ex. utomhustemperatur eller regn. Det är också nödvändigt att identifiera en passagerarsittplats som är avsedd att utlösa krockkudden (eller inte) i händelse av en sådan situation.

Även om många innovativa komponenter i bilen har en hög verkningsgrad med betydligt lägre strömförbrukning, som till exempel LED-lampor, finns det fortfarande en mängd förbrukare med hög strömförbrukning. Förutom startmotorn innehåller dessa glödstift för dieselmotorer, vindrutevärmare, HiFi-anläggningar, sätesvärmare och värmebara utomhusspeglar. Så kallade blinkreläer, även för släpvagnsdrift, är inbyggda för blinkande. Vid användning av flera fordonsbatterier säkerställer ett skiljerelä den anpassade driften.

På grund av den relativt låga spänningen i bilen på oftast 12 V uppstår hög ström. Detta kräver kablar med större tvärsnitt för att minimera förluster för motsvarande förbrukare. För att minimera längden på kablar med stort tvärsnitt från bilström till konsument, styrs konsumenterna av ett relä, dvs. utan omväg i rummet via strömbrytaren. Denna fjärrbrytare är mycket robust konstruerad för att klara de speciella driftförhållandena i fordon

Bilrelä 50 A.

Högeffektsrelä är konstruerat för 12 V/DC elsystem i bilen

 

Funktioner för fordonsreläer

Öppet fordonsrelä

Öppet fordonsrelä med synlig spole, genom styrströmmen flyter

I fråga om konstruktion och funktion skiljer sig fordonsreläerna i princip inte från ”normala” reläer: En spole som är avkopplad från kontrollströmmen magnetiserar spolarna. Den drar i sin tur till sig en magnetiskt effektiv metallplatta, som stänger, öppnar eller byter kontakt via en mekanik.

I regel handlar det om monostabila reläer, där magnetspolen måste ha permanent strömmatning för att bibehålla kontakttillståndet. Det ger funktionssäkerhet vid vibrationer i bilen. Bistabilt relä behöver bara en kopplingsimpuls för att hålla den intagna statusen, för vilken en permanent magnet säkerställer detta. Moderna fordonsreläer av denna konstruktion har inte längre något monostabilt relä och avlastar bilens elsystem  eines Kfz.

Reläkontakterna är utformade för användning i bilen tack vare ytor med hög förfining, så att du utan problem kan koppla hög ström utan att behöva slita på dig genom kontaktavbränning. Högström-fordonsrelä klarar upp till 500 A ström.

Reläer för bilar är mycket kompakt byggda och så tätade, att de är tillräckligt skyddade mot vibrationer och påverkan från omgivningen, som hetta, fukt eller aggressiva medier som oljor och bränslen. Arbetstemperaturen är därför stor. Ofta används glasfiberförstärkt polyamid för relähölje, så att tillverkarna kan säkra arbetstemperaturer från ca -40 till 85 °C.

För en säker montering sätts många fordonsreläer enkelt i passande reläsockel. De skyddas mot att oavsiktligt lossa föremål med vaser eller fjäderkraft. Tack vare denna sockelmontering är en felaktig placering knappt möjlig vid byte av defekta reläer.

De elektriska anslutningarna är ofta olika utformade för att förhindra felaktig kablage av styr- och arbetsströmcirkel. Dessutom är oftast anslutningarnas kablage och numrering efter en nyckel som är vanlig inom bilindustrin tryckt på höljet.

Bilrelä 30 A.

30 A relä med inbyggd säkringshållare och speciell fastsättning

 

Vårt praxistipp: Montera bilreläer

Om reläer sätts fast i bilen med plast- eller metallklämmor, ser du till att alltid använda nya (en-)klämmor. Vid användning av metall-drivskruvar måste man på skruvförbandet se till att ett intakt rostskydd bibehålls. Det kan till exempel vara relevant vid senare montering av högpresterande Hifi-komponenter.

 

Urvalskriterier för auto-relä

Bilreläer i vår e-butik kan väljas enligt olika kriterier.

Beroende på vilken typ av fordon det rör sig om ska fordonets spänning vara 6, 12 eller 24 volt. Den (max.) Brytspänningen varierar mellan 12 och 75 volt. De höga spänningarna beror till exempel på användningen av styrenheter för xenonbelysning för motorfordon. Från (max.) Kopplingsström upp till 150 Ampere och brytspänningen beräknar sig.


Du kan dessutom filtrera efter typ av anslutning:

  • Lödstift som kan lödas in i systemkomponentgrupper
  • Kretskortsanslutning för lödning på systemkretskort till styrenheter i fordon
  • Flatstift med vanliga 4,8 och 6,3 och 9,5 millimeter bredd. Dessa kontakter är oftast placerade så att de passar i reläkontakternas inspelningar. Fritt monterade reläer är anslutna till styrnings- och brytarledningskablarna med flatstifthylsor.

Kontakttyp beskriver typen av brytkontakt som slutare eller växlare och det tillgängliga antalet.


Dessutom hittar du hos oss bilreläer med speciella egenskaper, till exempel:

  • Med fästvinklar för fixering av reläet med skruvar på karossdelar eller direkt på de fordonskomponenter som ska styras
  • Med motstånd för definierad reduktion av induktion efter avstängning av fordonsreläer för att skydda andra komponenter mot skadliga spänningstoppar
  • Utan fästvinklar för att sätta i reläsockel eller för lödning i systemiska miljöer
  • Utan kåpa Dessa fordonsreläer befinner sig i höljen till elektroniska enheter i bilen, så att de inte behöver skyddas med ett hölje.

Bilreläerna är ISO-certifierade och till stor del RoHS-godkända.

 

Vad bör man tänka på vid användning av fordonsreläer?

Om en elektrisk förbrukare inte fungerar i bilen, bör den aktuella fordonssäkringens första blick gälla. Om denna är intakt kan även ett defekt relä användas som felorsak.

För att testa ett utbyggt relä bör en separat spänningskälla med fordonets spänning användas. 12-volts relä kan redan kontrolleras med ett 9-volts block. En multimeter bör användas för kontroll av funktionen hos kopplingskontakter hos ett relä.

Det anslutna reläet kan sitta mycket fast vid smuts eller slitage på kontakterna. Det är därför nödvändigt att vara försiktig vid övergången. Användning av våld kan förstöra monteringsenheten eller reläsockel vilket leder till större reparationer.

Anslutning eller bortkoppling av kontakter under belastning leder till slitage av kontakter, ökade övergångsmotstånd och kan även leda till förstörelse av enheter. Därför bör batteriet alltid vara bortkopplade innan du arbetar vid bilens elsystem.

Se till att alla nödvändiga koder finns för att återuppta bilradioapparater till hands.

 

Bilrelä med 6.3 mm flatstift för enkel montering