bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgivare

Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.

Få mer information om radiostyrda eldrivna onroad Cars

  • was utmärker en OnRoad-elektrisk modellbil?

  • Vilken modell är lämplig för nybörjare?

  • Vilken skillnad finns det i RTR-, ARR- och byggsatsbilmodeller?

  • Kan alla bygga upp en onroad-modellbil-byggsats?

  • Hur kan jag ICH-modellbil gå snabbare?

  • was är en driftbil?

  • Från seriefotografen till en individuell grässtbakning

  • FAQs om OnRoad-Elektro-modellbil

was utmärker en OnRoad-elektrisk modellbil?

was de flesta OnRoad-modellbilister älskar på dina modeller är det faktum att deras fordon är mindre versioner av stora och hett eftertraktade förebilder. Från lyxiga skarvar över snabba rallyracerbilar till fina racerbilar finns allt företrätt inom modellbygge och mycket möjligt.

Men det eleganta utseendet hos en snygg onroad-modell är bara halva hyran. Fordonen måste kunna förflytta sig precis som de stora förebilderna. I klartext betyder det att accelerationsvärdena och körbeteendet måste vara lika imponerande som hos originalen, som till viss del är obetalbara. Och den som någon gång har besökt en OnRoad modellbilar vet att den tunneda tävlingsbilen i snabb handvändning sticker ut vissa stora sportbilar.

En annan fördel: Tack vare den tystgående eldriften kan du köra din eldrivna onroad-bil på alla trafikdämpande bosättningsvägar eller på en supermarknadsparplats på helger utan att få problem med ljudproblemen.

Vilken modell är lämplig för nybörjare?

RTR-modellbil

För nybörjare inom modellradioområdet är det bäst att använda ett komplett set. Dessa set innehåller alla viktiga komponenter som behövs för att driva en modell. Dessa fordon marknadsförs sedan gärna med förkortningen RTR (Ready to Run = körklar), men man bör titta på det som ingår i leveransen. I princip är det alltid komplett monterat fordon inkl. inbyggda styr-komponenter samt fjärrstyrningssändare för RTR-bilmodeller.

Det nödvändiga körbatteriet, en laddare för körbatteri och de medföljande sändarens batterier kan dock i vissa fall inte vara med i leveransen. Fordonsset som verkligen innehåller allt visas delvis även med 100% RTR.

I rättvisans namn måste man dock säga att de medföljande batterierna och laddarna snarare hör till den lägre priskategorin. Det spelar dock en ganska underordnad roll i det första ögonblicket, eftersom tillverkarna med dessa set inte bara vill göra körglädjen till en fickvänlig introduktion till din hobby möjlig.

Den som däremot väljer en RTR-modell kan från början använda kraftfulla batterier och passande snabbladdare.

 

Vilken skillnad finns det i RTR-, ARR- och byggsatsbilmodeller?

Kaross

Förutom de redan nämnda RTR-bilmodellerna finns det också ARR (Almost Ready to Run)-modeller. Där termen modellbil inte riktigt passar, för i första hand handlar det om ett ARR-fordon mycket mer om ett chassi. Alltså runt en fordonsram utan kaross.

Dessa fordon är snarare lämpade för den avancerade modellbilsutövaren, som redan har en sändare och har konkreta idéer om vilken elmotor, regulator och batteri du vill utrusta den nya modellen med.

Dessutom har man fritt val vid karosval och kan använda sig av ett omfattande utbud. Chassibredden och hjulavståndet är sådana att nästan alla karosser kan monteras i skala 1:10.

Och när du väljer en olackerad kaross finns alla möjligheter med avseende på färgsättningen och lackeringen.

Till ARR-bilmodeller

En byggsatsmodell är en körglädje. Med en byggsatsmodell byggs det nämligen upp bit för bit utifrån differentialens inre.

Detta är den stora fördelen med att man förstår tekniken i sin modell i ordets rätta bemärkelse och vet was vad man ska göra om något inte fungerar ordentligt. Beroende på tillverkare och fordonstyp medföljer byggsatser med olika komponenter som motor eller körreglage, och därför bör du hålla ögonen på leveransen innan du bestämmer dig för köp.

 

Kan alla bygga upp en onroad-modellbil-byggsats?

Modellbil

I princip ja! Förutsatt att man har lite hantverksmässig skicklighet och tar sig den tid som krävs för att man ska kunna se monteringsanvisningen exakt eller helt exakt. För inte allt was som får plats tillsammans vid första anblicken, hör verkligen ihop vid andra anblicken. De som tar detta i övervägande kommer inte att ha några större problem med monteringen av en modellbil-byggsats.

Men även lackeringen av karossen är enkel att utföra för en nybörjare. De genomskinliga karosserna lackeras helt enkelt inifrån.
När den färdigskurna karossen har rengjorts på insidan och försetts med bildekaler, får den flera gånger segla in Lexan-färgsprej på insidan. När detta är gjort kan man spraya lite vit färg, så att den egentliga fordonsfärgen kommer till sin rätt genom den vita bakgrunden. Efter att ha tagit bort vindrutans klister, är det lite färgbrytningsspray på insidan och sedan är en perfekt lackering klar.

Efter att den yttre skyddsfolien har tagit bort den strålar karossen i full glans och de medföljande dekalerna kan nu klippas ut och fästas på utsidan av karossen.

 

Hur kan ICH göra min elektriska onroad-modellbil snabbare?

Denna fråga inställer sig senast när man säkert har grepp om seriemodellen och vill ha mer effekt och hastighet. För att uppnå en meningsfull utveckling bör man gå stegvis fram:

Kullager

Kullagerinbyggnad

Innan du behöver trimma större, måste du ersätta alla eventuella glidlager i plast mot lättgående kullager. Bortsett från den reducerade rullfriktionen på fordonet, är kullagren betydligt högre belastbarhet, vilket was er ytterligare trimningsanvändning och högre effektflöde.  

Även om bördan är ganska stor, eftersom modellen kan behöva finfördelas, är det ändå värt besväret.

 
Borstlös motor

Motorbyte

Det största steget i riktning mot mer hastighet kan göras genom ett motorbyte. Särskilt när modellen som standard har en enkel kollektormotor med två anslutningskablar. Med denna motortyp överförs strömmen till ankare med två kolborstar (borste = Brush).

I stället för denna borstad motor kan en borstlös (borstlös = borstlös) växelströmsmotor användas. Men den här motorn behöver även ett speciellt Borstlöst körreglage som är anslutet till motorn via tre ledningar.
 

 
Körbatteri

Batteribyte

Naturligtvis behövs en högeffektsdrivning med hög effekt även en lämplig strömkälla med låg inre resistans. Därför bör eventuella NiMH-batterier som används bytas ut mot LiPo-batterier av hög kvalitet.

Vid den första provningen måste man vara försiktig. Med den nya drivlinan (motor, reglage och batteri) kan nedväxlingen inte längre passa under vissa omständigheter. Därför har vi vårt praxistipp för er.

 

Vårt praktiska tips:

Beroende på den använda motorns varvtalsspektrum kan det bli nödvändigt att byta ut motorkuggrevet mot ett exemplar med ett lägre antal kuggar. Eftersom ett drev som passar perfekt för standardmotorn kan vara för stort för en högt uppsatt tävlingsmotor. Trimmotorn har då ingen chans att nå sitt nominella varvtalsområde och drar alltför mycket ström. Till följd av detta blir motorn, reglaget och batteriet riktigt varmt och modellen når ingen förnuftig hastighet.

Stötdämpare

Fininställning

De bästa tuningåtgärderna kommer inte i gripet när landningsstället är helt feljusterbart. Förutom växelinställningen, där modellen kan ställas in för topphastighet eller optimal acceleration, erbjuder chassit många andra möjligheter att optimera köregenskaperna och därmed göra modellen snabbare.

Det handlar om olika inställningar på chassit och individuella stötdämparomröstningar. Eftersom fintuning är mycket komplex, bör man få värdefulla tips från proffs vid tävlingar. Det är viktigt att bara ändra ett värde och därefter kontrollera körbeteendet. Men vi måste kunna få modellen att fungera på rätt sätt för att kunna tolka förändringarna på rätt sätt. Men även den tidskrävande finjusteringen hör till att köra eldrivna onroad-modellbilar.

 

was är en driftbil?

Drifter

was de snabba jungarna kan förtvivla med sina ännu snabbare modellbilar, ger dem ett leende på läpparna. Man talar om överstyrning eller urbrytning av bakaxeln i kurvan. Den som vill prova detta med sin modellbil, behöver bara byta ut hjulen med de mjuka gummidäck för att få stenhårda drifthjul i plast.

Till skillnad från gummidäck som ska få maximalt grepp, gör drifthjul precis tvärtom. Redan vid låg kraftöverföring är hjulen avsedda att förlora sitt fäste och därmed även på betong och tjära skapa ett köregenskaper som på blankis. Då behövs skicklighet vid hantering av gas och styrning för att styra modellen sida vid sida för att styra en kurva eller för en kon.

Energi krävs vid drift är ganska liten, vilket gör det fantastiskt med en borstad motor. Effektstark borstlös drift behövs absolut inte för drift.

För specialister på detta område finns det så kallade drift-chassi. Det speciella med detta chassi är de styva bakaxlarna, där differential är låst. På så sätt vrider sig det kurvinre och det kurvyttre hjulet snabbt, vilket gör att modellen mycket snabbt går över till driftläget. Dessutom har de extremt långt länkade framhjulen även stöd för den största driftsvinkeln.

 

Från seriefotografen till en individuell grässtbakning

Underbelysning

Den fantastiska modellbilen på Onroad är det stora utbudet av tillbehör och de individuella designmöjligheterna. På så sätt hittar alla som äger en onroad-modell i skala 1:10 säkert sin favoritkaross, som sedan antingen redan är perfekt lackerad eller också kan olackerad för individuell utformning.

Med passande däck på eleganta aluminiumfälgar och en diskret belysning blir modellen till en absolut showcar på varje utställning. När sedan det onda ljudet från en legendariskt V8-motor från ljudmodulen under motorhuven hörs, så är modellen som helhet perfekt iscensatt.

 

FAQs om OnRoad-Elektro-modellbil

Kan ICH använda ett 2S LiPo-batteri i stället för ett NiMH-batteri?

I princip ja, eftersom ett LiPo-batteri på 7,4 V bara har en betydligt högre spänningsnivå, som ett NiMH-batteri på 7,2 V. dock får ett LiPo-batteri inte djupurladdas. Av denna anledning måste körreglaget för LiPo-batterier vara lämpligt och stänga av motorn i tid. Dessutom måste laddaren vara konstruerad för LiPo-batterier och ha en balanserad anslutning.
 

Är det svårt att bygga om borstad motor till borstlös motor?

I princip inte, eftersom de yttre måtten och hålen för fästskruvarna är identiska för en borstlös motor för elmodellbilar. I annat fall måste kuggspelet mellan motordrev och huvudkugghjul ställas in med endast ett pappersband.
 

Min borstlösa motor går i fel riktning. Vad was ska göras?

Om körreglaget har programmerats rätt, byt bara två av de tre motoranslutningskabel mot varandra.
 

Varför har en eldriven onroad-modell inga bromsskivor?

För en modell med elmotor används motorn för bromsfunktionen. Dessutom kortsluts motoranslutningarna elektroniskt med hjälp av körreglaget.
 

Varför drar min eldrivna onroad-modellbil på raksträckan åt vänster eller höger?

Antingen är styrningen svårmanövrerad eller styrservon ställer inte in i mittläget. Detta kan kontrolleras relativt enkelt genom att man kontrollerar att hjulen är i lager. Kanske finns det för mycket spel i mekaniken. Om allt detta passar, är nästa steg att kontrollera framspåret. Detta innebär att båda framhjulen måste vara lätt riktade inåt.
 

was betyder lång eller kort nedväxling?

Med en kort nedväxling (litet motordrev) snabbar modellbilen mycket bra, men det saknas topphastighet. Vid en lång utväxling (stort motordrev) är topphastighet högre, men acceleration är sämre och motorn behöver vid acceleration mycket ström.
 

Min eldrivna modell har en mycket kort körtid. Vad was ska göras?

Om motorn, körreglaget och batteriet redan efter en kort tid blir mycket varmt, är motorn undersatt för länge. I så fall bör ett mindre motordrev provtas. Batteriet är förmodligen slut. I detta fall bör ett nytt körbatteri testas för teständamål.