bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Rådgivare

Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.

Värt att veta om lyftmagneter

  • Was är lyftmagnet?

  • Vilka typer av lyftmagneter finns det?

  • Kriterier för att köpa magnetmagneter - vad är det som är viktigt?

  • Vårt praktiska tips

  • FAQ - vanliga frågor om slagmagneter

  • Sammanfattningsvis: Köp en passande Hubmagnet

 

Was är lyftmagnet?

Bild: Tryckande lyftmagnet i robust hölje och returfjäder

En lyftmagnet, även benad som linjär magnet, är en elektromekanisk komponent som utför en rätlinjig lyftrörelse. Som alla elektromagneter baseras även en lyftmagnet på samma grundläggande konstruktionsprincip:

En spole av koppartråd lindad runt en spolhållare och bildar tillsammans med en järnkärna en elektromagneter. Dessa järn är dock inte stängda som vid transformatorer, utan är försedda med ett avbrott och är försedda med en avöppningav längd, som fungerar som lager i den rörliga ankaret.

De magnetiska fältlinjerna används därför företrädesvis i ankare med lyftmagneten och rör på dessa i strävan att minska luftspalt.

Lyftmagneten ”drar till” när spolens lindning passerar genom elektrisk ström – en hubb används.

 

Vilka typer av lyftmagneter finns det?

Det finns lyftmagneter i olika utförande beroende på om man vill ha en kolvstång som är en tryckande eller tryckande rörelse. Beroende på användning är kolven som en enkel penna för överföring av (sedan trycka) effekten eller försedd med ett gaffelhuvud eller en gängtapp. Återställning från lyftslutläget efter den magnetiska kontrollen sker oftast med en fjäder.

En sådan magnet kallas även enkelskjutmagnet eller lastlyftmagnet; kraften verkar här alltid i en riktning. Om en kraft ska anbringas i båda riktningarna, finns dubbelriktad Hubmagnet användning. De har två separata spollindningar, som vardera turas ut. Beroende på vilken lindning som används, utför magneten antingen en dragande eller tryckande rörelse.

Ytterligare versioner är monostabila och bistabila elektromagneter. Du låser automatiskt på en eller båda slutpositionerna.

I konstruktionen skiljer man mellan cylindermagneter med ett runt, cylindriskt hölje och rammagneterna i en rektangulär konstruktion. 

Dubbelriktad lyftmagnet med järnmagnet

Bild: Dubbelriktad och bistabil magnet lämplig för överströmning.

 

Kriterier för att köpa magnetmagneter - vad är det som är viktigt?

Lyftmagneten skall på ett säkert sätt anbringa den kraft och det nav som krävs för den aktuella användningen. När det gäller kraft ska hänsyn tas till att spolmotståndet ökar både genom egenuppvärmning och vid höga omgivningstemperaturer, vilket minskar effekten. Å andra sidan har en för stor överdimensionering också nackdelar: De höga accelerations- och anslagskrafter som uppstår vid varje hubb ökar i onödan slitaget på lyftmagnet och mekanik.

Särskilt för industriella tillämpningar måste magneten arbeta säkert för drift under lång tid. För tuffa driftsförhållanden rekommenderas robusta cylindermagneter. Det slutna höljet ger bättre skydd mot korrosion och mekanisk skada på spollindning.

Den tillåtna inkopplingstid är inte 100% för varje elektromagneter. I de relevanta databladen ska motsvarande uppgifter anges. Om krafterna ska anbringas i båda riktningarna, kommer dubbelriktade versioner med två spolar till användning. Vid tillämpningar för låsning eller upplåsning, som till exempel verktygssystem eller rattlås, kan mono- eller bistabila magneter anslutas. Här behövs bara en kort strömimpuls för en hubb, och i anslutning hålls kolven i en viss position. Detta förhindrar även en oönskad hubb, som vid strömavbrott kan leda till farliga situationer.

 

Vårt praxistipp: Dämpningsringar

Om ankarets anslagsljud är störande, kan den hos många slagmagneter med så kallade dämpningsringar minskas. Mellanlager av gummi som används mellan ankar-stopp och hus dämpar sådana slagljud avsevärt.

 

FAQ - vanliga frågor om slagmagneter

Finns det magnetmagneter även för anslutning till växelspänning?

Förutom elektromagneter för likspänning är även sådana för växelspänningsdrift vanliga. Det är dock en nackdel att deras kraft i början av slaglängden är relativt liten, men att den plötsligt ökar kraftigt med en kraftig stöt som fortsätter att tinas, vilket was till en mycket stark antalsljudnivå. Dessutom tenderar växelspänningsmagneter till oönskade brusljud.

ICH behöver mer kraft för att kunna använda, kan man också skapa en högre driftspänning än slagmagnets märkspänning?

Kortvarig överström är möjlig för att öka kraften, men informationen i databladet för tillåten inkopplingstid och maximalt antal kopplingspel per tidsenhet måste beaktas för att undvika överhettning.

 

Sammanfattning: Så köper du rätt lyftmagneter

Bild: Tryck på cylindermagneten med en initial kraft på 30 Newton

Räkna med en faktor på ca 1,4 till 1,5 för den nödvändiga kraften i den mekanikstyrda mekanismen. Om exempelvis en ställkraft på 20 N (motsvarande ungefär 2 kg) behövs, väljer du helst en lyftmagnet på 30 N. de värden som anges i databladet avser oftast en temperatur på 20 °C, vilket alltid måste beaktas vid beräkningen.

Om det alltid krävs korta manövreringar i förutsägbara tidsintervaller, kan en lyftmagnet med mindre utförande och prestanda ofta användas tillsammans med kortvarig överströmanvändning. Detta sparar inte bara kostnader, utan kan även göra en ny enhet lättare och kompaktare att konstruera.

Användning av dämpningsringar i efterhand minskar det användbara navet. Denna förlust av vägen måste, om så är lämpligt, tas med i beräkningen redan från början. Mono- eller bistabila Hubmagneter kan användas för ströminsparning eller för säkerhetsrelaterade tillämpningar.