Uppdatering kring coronaläget från vårt huvudkontor

Uppdatering kring coronaläget från vårt huvudkontor

30 apr 2020

Hirschau, april 2020. Uppdatering kring coronaläget från vårt huvudkontor: Tack vare digitalisering och omnichannel har företaget, de anställda och våra affärspartners än så länge klarat krisen bra.

Hirschau, april 2020. För en månad sedan blev många företag tvungna att stänga ner delar av sin verksamhet i de flesta delar av Europa på grund av coronavisruset. Nu är det dags för oss inom handel att dra en första slutsats kring detta: "Hälsa och säkerhet för våra anställda, kunder och affärspartners har alltid varit och är fortfarande det som vägleder oss och våra beslut", säger Ralf Bühler, CSO B2B på Conrad Electronic. Den interna krishanteringsgruppen, som är utbildad för olika kris- och nödsituationer, träffades redan i mitten av februari. Conrad hade därmed tillräckligt med tid att initiera förebyggande åtgärder avseende hantering av COVID-19.
Genom att arbeta förebyggande på detta sätt kunde 99,5% av de anställda på Conrad arbeta hemifrån redan inom tre dagar. "Som teknikpionjär inledde vi den digitala omvandlingen av vårt företag mycket tidigt. Den nuvarande exceptionella situationen understryker fördelen med digitala arbetsmetoder för att kunna agera snabbt när som helst och var som helst", säger Conrad CSO.
Trots stängning av butiker i Tyskland och att personalen nu arbetar hemifrån försummas inte den personliga kontakten, Ralf Bühler berättar vidare: "Vi är övertygade om att en framtidsorienterad plattformsekonomi består av såväl människor som maskiner: Oavsett om det är via kundservice, säljavdelning eller affärsrådgivare kan våra kunder lita på att få personlig kontakt av erfarna tekniska experter, som fortfarande finns tillgängliga på Conrad. Vi är stolta över att vi kan uppfylla våra kunders önskemål även under en kris".

Coronakrisen klargjorde det igen - plattformar är framiden

Under dessa utmanande tider håller omnichannel-leverantören Conrad Electronic igång sin e-handel: Onlinebutiken fungerar smidigt och är tillgänglig dygnet runt. Att agera proaktivt och att ha en öppen dialog med leverantörer har visat sig vara värdefullt när det gäller att hålla hög leveranskapacitet och en pålitlig leveranskedja, rapporterar Ralf Bühler: "Vår inköpsavdelning arbetade redan i ett tidigt skede med vårt internationella leverantörsnätverk för att säkerställa tillgången på varor för våra kunder och utökade varulagren därefter, " säger Ralf Bühler när han beskriver agerandet.

Conradandan: ansvarsfull behandling av våra anställd

"Smidig verksamhet säkerställs framförallt av logistikpersonalen, som för närvarande har händerna fulla och gör ett bra jobb", förklarar Ralf Bühler. I ett tidigt skede säkerställde Conrad Logistic Center högsta möjliga hygien- och säkerhetsnormer. Dessutom får alla anställda som arbetar inom logistik en bonus för månaderna mars och april i form av ett tillägg som motsvarar deras arbetsdagar på plats. Tillägget betalas ut skatte- och socialförsäkringsfritt med lönen följande månad. Lagandan, som har utmärkt det familjeägda Conradföretaget i årtionden, märker man nu av och blir påtaglig: Praktikanterna stödjer sina kollegor på logistikavdelning, och är beredda att arbeta på lördagar för att säkerställa att kunder även under dessa utmanande tider ska få sina leveranser snabbt och i tid.

Conrad Electronic försökte också hitta lösningar och stödåtgärder för butiksanställda: "För vissa kollegor som arbetar i butikerna Wernberg, Nürnberg eller Regensburg kunde vi hitta en kortsiktig lösning genom att flytta deras arbete till det närliggande logistikcentret. Men vi var tvungna att låta majoriteten av butiksanställda - med undantag för ett kärnteam och företagskundsrådgivare – gå över till deltidsarbete, säger Ralf Bühler. För att aktivt stödja de anställda som arbetar i butik kom Conrads ledningsgrupp och företagsrådet överens om att öka arbetstillägget för deltid med upp till 80%. Dessutom har en nödhjälpfond inrättats för anställda för vilka deltidsarbetet leder till omfattande svårigheter ekonomiskt.

Solidaritet och ansvarstagande gentemot affärspartners

"Som ett traditionellt familjeägt företag är en ansvarstagade och förtroendefull relation med våra partners en del av Conrads DNA, så förblir det, särskilt i svåra tider," säger Ralf Bühler och understryker Conrads ståndpunkt. Följaktligen övervägde Conrad Management aldrig att dra in på hyror till butikerna utan att först ha en överenskommelse. "Även under krisen agerar vårt företag ansvarsfullt och håller en öppen diskussion med våra affärspartners för att kunna hitta gemensamma lösningar att hantera situationen på, ett sätt som ska fungera för båda sidor," fortsätter Ralf Bühler.
Detsamma gäller för tillverkare och leverantörer: "Redan från början har vi upprätthållit alla beställningar, ingenting har avbeställts, vi har accepterat varor som överenskommet och betalat för dem enligt de överenskommelser som gjorts. I tider när den fysiska handeln nästan helt upphör, säkerställer Conrad bra försäljningsmöjligheter för leverantörer genom sina attraktiva onlinekanaler.

Speciellt i tider som dessa är det viktigt att hålla ihop och förbli starka tillsammans. Det är så man identifierar pålitliga partners och det är precis vad som behövs just nu.

 

Relaterade ämnen