Byt däck själv

Byt däck själv

14 Dagar sedan

När det går från vinter till vår (eller höst till vinter) är det dags att byta däck. Det sparar bränsle och slitage och gör dig säker på vägen. Om du byter dina däck på en verkstad kan kostnaderna bli ganska höga, särskilt om du ska betala för förvaring också. Och det behövs inte, för det är enklare än vad tror att byta däck själv. Med tipsen nedan kan du byta däck på nolltid och förvara dem snyggt i ditt eget skjul eller garage.

Varför ska man byta däck?

Bildäck är den enda kontakten mellan bilen och asfalten. För att bilens motorkraft ska kunna omvandlas till fart måste däcken vara i gott skick. Tänk till exempel på grepp och rätt tryck. Med en däcktrycksmätare kan du enkelt hålla koll på trycket. Det i sin tur förhindrar resor till verkstaden.

Greppet går ofta hand i hand med däckprofilen; om du någonsin har upplevt en farlig sladd vet du hur viktigt detta är. Det är alltså inte för inte som det delas ut böter för otillräcklig profil på däcken. Däcken slits när man kör och bromsar. Du kan alltså köra runt med otillräcklig profil utan att märka det. Håll ett vakande öga på detta genom att kontrollera det varje månad, till exempel med en profilmätare. Vid 2,5 mm är det klokt att byta däck, medan 1,6 mm profildjup är det lagstadgade minimidjupet.

En bra lösning för att minska slitaget är att byta mellan sommar- och vinterdäck, eftersom dessa specifika däck är gjorda för säsonger och därför slits mindre snabbt än vanliga däck. Dessutom fördelas slitaget på två olika uppsättningar däck, vilket fördröjer bytet av däck.

Ett mycket viktigt skäl att byta däck är att du kan vara säkrare på vägen på vintern, eftersom vinterdäck har mer profil och är gjorda för vinterväder. Bytet från sommar- till vinterdäck är lätt att göra själv.

Till mätare för däcktryck och profildjup

Hur byter jag däck själv?

Det börjar förstås med att skruva loss hjulmuttrarna, de är ofta mycket hårda och att skruva loss dem med en skiftnyckel kan vara ett långvarigt arbete utan framgång. Denna brist är lätt att åtgärda med en slagskruvdragare. Det behöver naturligtvis inte vara en industriell apparat, hos Conrad hittar du kompakta 12 V slagskruvdragare. Dessa fungerar på din bils 12 V cigarettändaruttag. Så du kan lossa hjulmuttrar snabbt och enkelt när som helst på dygnet. Med ett justerbart vridmoment, olika adaptrar och en lång kabellängd är detta det perfekta verktyget för att byta däck själv."

1. Ta bort navkapslarna

Om fälgarna är täckta av navkapslar ska dessa tas bort. Det är inte rekommenderat att lossa fälgarna med en skruvmejsel eftersom detta lätt kan repa fälgarna. Fälgarna börjar sedan rosta mycket snabbt på dessa ställen!

2. Lossa hjulbultarna

I nästa steg måste hjulbultarna lossas moturs. De krafter som krävs för detta är ibland mycket stora. Det är därför nödvändigt att bilen fortfarande står på sina hjul.

Viktigt: Även om det är frestande är en momentnyckel inte avsedd för att lossa fastlåsta skruvar. Slagnycklar är mycket lämpligare för detta ändamål. Vid behov kan ett lämpligt förlängningsrör av metall skjutas på hjulkorset för att göra det lättare att lossa skruvförbindelser med hjälp av en spak.

Om speciella stöldskyddsbultar (fälglås) används måste den lämpliga pluggfästet förberedas innan du kan börja arbeta.

3. Att lyfta upp fordonet

Varje fordon har speciellt förberedda och förstärkta punkter på ramen där det kan lyftas. Vissa av dessa punkter är markerade på ramen och är lätta att hitta. Om du är osäker kan fordonets bruksanvisning också hjälpa dig.

Det räcker att lyfta fordonet endast så långt att det finns två till tre centimeter luft mellan däckets däckprofil och marken.

Viktigt: När du använder en domkraft ska du ta bort handtaget efter att du har lyft för att undvika att du snubblar. För att vara säker, placera ett stöd under ramen om domkraften skulle misslyckas.

4. Ta bort hjulmuttrarna

Nu kan du ta bort hjulmuttrarna eller hjulbultarna. Det är bäst att lägga dem på en bricka och inte tappa dem på den smutsiga marken. För aluminiumfälgar ska du vara mycket noga med att applicera hjulmutternyckeln snyggt så att den polerade fälgen inte repas.

Viktigt: Innan den sista skruvförbindelsen avlägsnas ska fälgen tryckas stadigt mot hjulnavet med en hand. Detta förhindrar att hjulet glider av hjulstödet eller lutar i förtid. Dessutom har det i praktiken visat sig vara effektivt att lossa den övre skruven först i slutet.

5. Märkning av däck

Det borttagna hjulet ska omedelbart märkas med en hjul- eller däckmarkör. På så sätt vet du även efter flera månader exakt var hjulet var monterat. Som ett alternativ till markeringar kan man också använda en märkpenna som lämpar sig för gummi. Markeringarna vänster bak (VB), höger bak (HB), vänster fram (VF) och höger fram (HF) hänvisar då alltid till körriktningen

6. Rengöring av hjulupphängningen

Nu ska hjulstödet och hjulets mittpunkt rengöras noggrant från rost och smuts med en stålborste. Ta samtidigt en titt på bromssystemet och chassit. Bromsbeläggen ska fortfarande vara tillräckligt tjocka och bromsskivan ska vara tydlig och utan spår. Ingen fukt får läcka från bromsledningarna och stötdämparen. Gummit i spindellederna får inte vara poröst eller sprucket.

7. Smörja hjulets centreringsring

Innan du monterar hjulet ska du smörja hjulets centreringsring med ett temperaturbeständigt fett, t.ex. kopparpasta eller keramisk pasta. Viktigt: Smörj inte hela fälghållaren, utan endast ringen i mitten av fälghållaren som centrerar fälgen. Detta förhindrar att fälgen rostar vid hjulnavet.

8. Kontrollera körriktningen

Innan du monterar det nya hjulet bör du kontrollera körriktningen. Symbolen för körriktning eller rotation är inte enhetligt definierad. Den kan se olika ut från en tillverkare till en annan.

Innan du monterar hjulet ska du också se till att rätt hjulbultar är redo. Om samma hjulbultar används igen ska du rengöra dem med en stålborste innan du skruvar in dem.

9. Ställ in hjulet

Nu kan det nya bildäcket placeras på hjulnavet. Det är viktigt att fälgens skruvhål matchar de gängade hålen i navet.

10. Sätt fast hjulbultarna

Nu kan hjulbultarna monteras. Börja helst med den översta, så att hjulet sitter säkert på navet.

Viktigt: Skruvförbindelserna ska gå lätt att vrida. En skruvförbindelse som vrider sig med svårighet eller dras åt är sned och ska inte dras åt med kraft. I det här fallet ska du lossa skruvförbindelsen igen och dra åt den rakt.

11. Dra åt hjulbultarna för hand

Dra sedan åt skruvförbindelserna korsvis för hand. Fälgen ska vila helt och hållet på hjulstödet och får inte vingla.

Om aluminiumfälgar monteras måste man återigen vara försiktig så att spindelleden inte repas.

12. Sänk fordonet delvis

När bildäcket är monterat kan domkraften tas bort. Sänk nu försiktigt ner fordonet tills hjulet rör vid marken.

Viktigt: Släpp inte fordonet helt och hållet. Detta beror på att om trycket på bildäcket ännu inte är så stort kan hjulet fortfarande rikta sig optimalt när skruvförbindelsen dras åt. På grund av den svaga friktionen på marken finns det dock tillräckligt mycket motstånd för att hjulet inte ska kunna rotera när skruven dras åt.

13. Dra åt hjulbultarna

Dra nu åt hjulbultarna korsvis med momentnyckeln. Det vridmoment som ska ställas in på momentnyckeln finns i fordonets bruksanvisning. Viktigt: Använd endast momentnyckeln tills du hör det typiska ""knarrande""-ljudet.

14. Töm bilen

När alla skruvar är åtdragna kan bilen tömmas helt och hållet.

15. Kontrollera lufttrycket

Efter att ha bytt alla fyra bildäck på samma sätt, använd en däcktrycksmätare för att kontrollera lufttrycket i de monterade däcken. Rätt lufttryck är avgörande för goda köregenskaper. Fel lufttryck kan leda till ökat däckslitage och ökad bränsleförbrukning. Du hittar de nödvändiga värdena på insidan av tanklocket, på dörrpelarna eller i bilens handbok.

16. Montering av navkapslar

Om fälgar har använts på de nya hjulen kan de nu monteras. Observera att hjulens trimdelar vanligtvis har en fördjupning för ventilen och att de därför endast kan monteras i rätt riktning. Felgrimmen ska sitta stadigt på fälgen och sitta ordentligt runt om.

17. Inställning av däcktryckssensorer

Slutligen måste däcktryckssensorerna (om de är monterade) anpassas till däcktrycksövervakningssystemet. För vissa fordon måste däcktypen (sommardäck eller vinterdäck) matas in i fordonsdatorn. Mer information om detta finns i bruksanvisningen.

18. Dra åt hjulbultarna

Kontrollera att hjulbultarna sitter fast igen med momentnyckeln efter cirka 50 till 100 kilometer.

Hur förvarar jag bildäck på ett smidigt sätt?

Efter att sommar- och vinterdäcken har bytts ut behövs de givetvis förvaras. Att bara stapla däcken någonstans är besvärligt och ofta dåligt för däcken också. De kan nämligen deformeras under trycket från de andra däcken på grund av vikten ju längre de ligger där. Detta problem löses med ett hjulträd, eftersom dessa har olika positioner med plattformar på vilka hjulen vilar och håller sitt avstånd från varandra. På så sätt förvaras dina däck på ett säkert och bekvämt sätt.

Conrad har till och med ett hjulstativ på hjul, så att dina däck kan flyttas utan ansträngning till lagringsplatsen. Kom bara ihåg att märka hjulen innan du förvarar dem. Detta kan göras med en markör men också enkelt med hjälp av en däckmarkeringsuppsättning eller en däcktätningsuppsättning. En trevlig bonus med ett däcktätningsset är att det skyddar dina däck från direkt solljus. Som ett resultat av detta är det mindre sannolikt att däcken blir porösa.

Om du inte har en extra uppsättning fälgar och överför däck till fälgar kan du hänga upp dina däck på speciella däckväggshållare.

Fler användbara kategorier

Relaterade ämnen

Senaste artiklarna

Conrad sponsrar Eco-Runner Team Delft även i år 2023

8 Dagar sedan

Conrad sponsrar Eco-Runner Team Delft även i år 2023

Conrad sponsrar Delft Hyperloop även i år 2023

9 Dagar sedan

Conrad sponsrar Delft Hyperloop även i år 2023

Verktyg för elektriker

14 dec 2022

Verktyg för elektriker

Kassettband är populära igen

18 okt 2022

Kassettband är populära igen

Möjligt säkerhetsproblem med Fluke-multimeter

22 feb 2022

Möjligt säkerhetsproblem med Fluke-multimeter

Conrad officiell återförsäljare av Arduino®

19 okt 2021

Conrad officiell återförsäljare av Arduino®

Hur kan du på ett enkelt sätt spara energi?

11 okt 2021

Hur kan du på ett enkelt sätt spara energi?

En virusfri miljö genom UVC-desinfektion

10 aug 2021

En virusfri miljö genom UVC-desinfektion

Med eMobility är du miljömedveten och sparar pengar

4 aug 2021

Med eMobility är du miljömedveten och sparar pengar

Forskningsanläggningen ESS väljer inköpslösning från Conrad

21 jun 2021

Forskningsanläggningen ESS väljer inköpslösning från Conrad