Köpt oftast

    Meest gekocht

    Högst betygsatta produkter

    Best beoordeelde producten

    Rådgivare

    Texten nedan är maskinöversatt från tysk originaltext.

    Värt att veta om spår G: Den stora banan för inom- och utomhusbruk

    • Was spår G

    • Vilka modelljärnvägskomponenter finns i spårstorlek G?

    • Vad måste ICH tänka på

    • FAQs: De vanligaste frågorna om spår G.

    • Slutsats: Köp på så sätt lämpliga komponenter för din modelljärnväg i spårstorlek G.

    Was spår G 

    Spår G är den nominella spårvidden 2 eller IIm (meterspår) och betecknar en modellspårvidd på 45 mm. Modellbanan har en skala på 1:22,5. Beteckningen spår G beror på användningen av banan i trädgården eller i egenskap av storbana. Modelljärnvägar av G-spår behöver mycket plats, tack vare sin stora skala, men robusta utförande gör att den även kan användas utomhus. Just när den används som trädgårdsbana erbjuder spår G en utomordentlig möjlighet att involvera alla familjemedlemmar i utformningen av järnvägsanläggningen, vilket gör att de blir omtyckta. En annan fördel med den stora måttenheten är den detaljrikedom som modellerna ser med blotta ögat. I kombination med integrationen av äkta natur ger spår G fantastiska miniatyrlandskap - en glädje för nybörjare och proffs.  

    Vilka modelljärnvägskomponenter finns i spårstorlek G? 

    G Lok

    Lokomotiv är startarna för varje järnvägsanläggning och deras ägares största stolthet; utan dem rör sig ingenting. I spår G finns lok från olika epoker samt järnvägsmyndigheter och olika användningsområden. För att ge anläggningen det där lilla extra, finns ångloks, dieselloks, Ellok, ellok, dressiner och rälsbussar som motorvagn. Alla lokomotiv i spår G arbetar med likström (DC) och styrs antingen analogt, har digitalt gränssnitt eller är i princip digitala. 

     

    G tåg

    G tåg betecknar ett set för G-spåret som normalt består av ett lok och en passande vagn. Speciellt för nybörjare med begränsad utrustning underlättar tågen en snabb realisering av tågdriften, eftersom tågen i regel är billigare än att köpa enskilda komponenter och dessutom alltid är anpassade till varandra. 

     

    G Personvagn

    När godsvagnar är ryggraden i modelljärnvägsdriften ger personvagnar anläggningen sitt ansikte. Det är otänkbart att man i tid ska hålla tidtabellen, att man ska kunna köra rätt på stationerna och att man ska kunna göra resenären av. För en realistisk implementering finns bland annat 1:a och 2:a passagerarvagn i spår G. Klass, restaurangvagn och bagagevagn. Många av personvagnarna är avsedda för innerbelysning, för att möjliggöra romantiska nattmotiv - vid trädgårdsjärnvägar en häftig höjdpunkt som ingen kan undgå. 

     
     

    G Godsvagn

    I modelljärnvägslandet transporteras gods på järnväg. För detta finns även en mängd godsvagnar i spår G - från flakvagn via Stolpvagn till tankvagn med olika tryck. Ett stort urval gör det möjligt att ställa samman långa och varierade transporter. 

     

    G LGB-spår

    Planeringen av varje modelljärnvägssystems spår är det mest avancerade steget i förverkligandet av projektet, men samtidigt också det steg som utlovar mest nöje vid sidan av den egentliga driften. Under G LGB-spår finns allt was om konstruktionen av banbädden: Mjuka, skenor, kurvor av olika radier, stoppbockar, spårningshjälp och mycket mer. Särskilt i planeringsfasen är det till hjälp att få en överblick över de lösningar som erbjuds av LGB. 

     

    G Piko-skena

    Piko erbjuder, precis som LGB, ett komplett sortiment av spårmaterial. G Piko spår är kompatibel med både LGB-lokomotiv och LGB-spår och kan också användas utomhus. Sliprarna på G Piko spåres skiljer sig optiskt lite från sliprarna på LGB-spår (åsen är något mer precis konstruerad), men valet är en ren smakfråga. 

     

    Spår G, byggsats för hus

    Att bygga ihop spår G-byggbyggsatser är en bra lösning just under vintermånaderna för att fortsätta arbeta vid trädgårdsbanan, även om rälsen har ställts in på grund av väderleksförhållandena. Ett stort urval av olika byggnader i olika epoker i skala 1:22,5 ger autenticiteten på modellsystemet. Lite tålamod och bra plastlim är allt som behövs för att hela städer ska kunna was rätt. 

     

    G figurer

    Figurerna är pricken över i på varje modellanläggning, sätter liv i modellandskapet och förstärker atmosfären. G-figurerna finns i läget för olika epoker för resor till det förflutna. Naturligtvis finns det även omålade G-figurer som fantasin inte sätter några gränser för. 

     

    Vad måste ICH tänka på 

    Tid för modellanläggningen 

    • Epok i: Länderbahn-tid (1835 till 1920)
    • Epok II: Reichsbahn-tid (1920 till 1949)
    • Epok III: Tidiga Bundesbahn och DDR-Reichsbahn (1949 till 1970)
    • Epok IV: Sena Bundesbahn och DDR-Reichsbahn (1970 till 1990)
    • Epok V: Nytid (1990 till 2007)
    • Epok vi: Nya UIC-nummer (landmärkning) för lokomotiven (från 2007) 

     

    Järnvägsbyggnad 

    • Anläggningens storlek
    • Mängd växlar och spår
    • Strömförsörjning

    Kontroll

    • analog
    • Digital
    • PC-styrd

    Vårt praktiska tips

    Spårmaterialet från en trädgårdsjärnväg stannar ute även på vintern, medan rullande material normalt lagras under den kalla årstiden. Särskilt under våren är det därför viktigt att avlägsna främmande föremål från banvallen för att förhindra skador på rullande material. För att säkerställa att strömupptagning sker bör oxidationer avlägsnas från mässingsspelen. Detta ”vårskydd” kan utföras antingen manuellt eller genom särskilda rälsrengöringsfordon. Glöm inte att lägga in växlarna! 

              

    FAQs: De vanligaste frågorna om spår G. 

    Är det bättre att styra trädgårdsbanan digitalt än analogt?

    Digitala styrningar erbjuder betydligt fler lösningar än analoga kontroller, men är ändå dyrare att köpa och betydligt mer komplexa att konfigurera. I slutändan avgör graden av rullande materiel vilken styrning som är lämpligare. Med ett litet antal lok är det inte nödvändigt att använda digital styrning, men det gör det lättare att utöka anläggningen. 

    Måste jag först avgöra om jag använder spårmaterial från LGB eller Piko? ICH är det inte bara det att jag har en mycket stor ICH-profil.

    Nej, det kompletta spårmaterialet från LGB och Piko är kompatibelt och kan användas tillsammans. Användningen av en eller annan tillverkare är i första hand en subjektiv förkärlek. Även om trösklarna ser lite olika ut kan användningen av de båda tillverkarna underlätta anläggandet, eftersom tillverkarna skiljer sig åt i fråga om radier och spårlängder.

    Slutsats: Köp på så sätt lämpliga komponenter för din modelljärnväg i spårstorlek G.

    Först och främst bör du sluta ögonen och föreställa dig hur din trädgårdsjärnväg eller en järnväganläggning skulle kunna se ut. Om du har den här bilden framför ögonen, blir valet av nödvändiga komponenter nästan en barnlek, eftersom du till exempel vet från vilken epok överbyggnader och rullande material måste komma. Nästa steg är vägstyrningen, där du kommer att behöva ha en mätarstav, papper och blyertspenna. Om du har ett utkast till din(a) linje(er) med spår, växlar och avställningsspår, kan du egentligen börja bygga - om allt passar ihop känns det ofta först av den färdiga modellen. Men felaktiga bedömningar kan lätt rättas till, bara börja!